جانقربان| شهرآرانیوز- دفاتر پیشخوان دولت یکی از حوزههای خدماتدهی الکترونیکی در شهر هستند که هر روز مراجعان زیادی برای حلوفصل مشکلات مختلف به آنها مراجعه میکنند. با شیوع بیماری کرونا، فعالیت این دفاتر با رعایت پروتکلهای بهداشتی ادامه یافت، اما برای مراجعهکنندگان و دریافتکنندگان این خدمات، ابهاماتی درباره ادامه فعالیت دفاتر پیشخوان دولت در ۲ هفته آغازین آذرماه وجود دارد، مبنیبر اینکه آیا خدمات این دفاتر، ساعات یا نیروی کار آنها کاهش خواهد یافت یا خیر؟
مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی در گفتوگو با شهرآرانیوز با اشاره به اینکه چه تغییراتی در خدمات دفاتر پیشخوان از امروز اول آذرماه اجرا خواهد شد، گفت: فعالیت دفاتر پیشخوان را مجمع و کانونی که دراینباره فعالیت میکند باید تصمیمگیری کند، اما آنچه قطعی است، این است که دفاتر تعطیل نخواهند شد.
سیدحسین نیری افزود: در حوزه خدمات ثبت احوال ما تابع قانون فعالیت یکسوم کارکنان در دفاتر پیشخوان هستیم و از مردم میخواهیم برای کارهای غیرضروری مانند تعویض شناسنامه، تغییر نام و نامخانوادگی و اموری از این دست به دفاتر مراجعه نکنند.
وی خاطرنشان کرد: درخواستهای غیرضروری اکنون در دفاتر پذیرفته نمیشود و فقط امور ضروری مانند ثبت شناسنامه برای ولادت و موارد مربوط به متوفی پذیرفته میشود.
دبیر انجمن صنفی دفاتر پیشخوان خدمات دولت خراسان رضوی درباره چگونگی فعالیت این دفاتر با اشاره به نامه معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار کرد: در این نامه، بر ارائه مستمر و بدون وقفه فعالیت در ایام حاد کنونی تأکید شده است و دفاتر با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی به فعالیت خود مانند گذشته ادامه خواهند داد.
مهدی ایرانمنش خاطرنشان کرد: تنظیم ساعت کاری بهگونهای که تعداد مراجعان در زمانهای مختلف به حداقل ممکن کاهش یابد، انجام تمهیدات و اقداماتی برای نوبتدهی تلفنی و اینترنتی و جلوگیری از تجمع متقاضیان خدمات در دفاتر پیشخوان از دیگر مواردی است که از همکاران دفاتر خواستهایم ضمن رعایت هرچه دقیقتر پروتکلهای بهداشتی انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین از ورود مراجعان بدون ماسک و کسانی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمیکنند به دفاتر جلوگیری میشود و خدمات به آنها ارائه نمیشود.
بهگزارش شهرآرانیوز خدماتی که هماکنون در این دفاتر ارائه میشود، عبارتاند از: شناسنامه المثنی، تغییر نامخانوادگی، ثبت وقایع ازدواج و طلاق، کارت ملی المثنی، تعویض کارت ملی، تعویض شناسنامه، درخواست هیئت حل اختلاف، صدور گواهی تجرد، خدمات حوادث آبوفاضلاب، تفکیک و ادغام انشعاب، انشعاب آب، تغییر محل، سطح و مسیر، قطع و وصل انشعاب، تعیین قطر انشعاب با ظرفیت قراردادی، تغییر انشعاب آب موقت به دائم، تعویض کنتور خراب، بررسی ترکیدگی لوله آب، درخواست واحد شماری، صدور تسویهحساب آببها، درخواست اصلاح قبض آب مصرفی، تغییر نام مشترک، جابهجایی کنتور، انشعاب فاضلاب، وصل جریان گاز مشترکان بدهکار، قطع جریان گاز بهعلت تخریب و نوسازی، ثبت انشعاب جدید، ثبت درخواست افزایش و کاهش قدرت، ثبت درخواست آزمایش کنتور، عوارض خودروسواری، عوارض خودرو سنگین، عوارض موتورسیکلت، ثبتنام بیمه سلامت و... که باتوجهبه محدودیتهای کرونایی و قطع زنجیره انتقال، از همشهریان عزیز میخواهیم فعلا برای امور غیرضروری به دفاتر مراجعه نکنند.